I början av 2020 drabbades världen av något knappt någon av oss kunnat gissa eller förutse, nämligen en pandemi i form av en influensa. Viruset tvingade merparten av länder att stänga sina gränser och folk både uppmanades och beordrades att stanna hemma. Det verkade som att världen stannade upp helt men gjorde den verkligen det? För en ny trend började göra avtryck på modekartan, en trend ingen av oss tidigare egentligen velat kännas vid men som plötsligen blev självklar. Mjukisbyxan blev det mest eftertraktade plagget utan någon typ av konkurrens.
Britterna var först med att rapportera om ruschen efter mjukisbyxan. Det dröjde inte länge innan online-försäljarna en efter en började meddela konsumenterna om att varan var slutsåld. Snart skulle Sverige gå samma öde till mötes men försäljarna här hade kollat på utlandet och redan hunnit förbereda sig lite. Trots att mjukisbyxan sålde väldigt snabbt även här i Sverige lanserades nästan ännu snabbare både höst- och sen vårmode (2021) som centrerades kring de mjuka lounge-kläderna.
En pandemi var inget som någon av oss förväntade sig nyår 2019 när klockan slog över till den första januari 2020. Att mjukisbyxan skulle vara årets klädesplagg var definitivt inget någon av oss hade kunnat varken gissa eller hoppas på. För trots att den har dåligt rykte är det en otrolig lyx att helt plötsligt få lov att byta om från pyjamas till mjukisbyxa och sedan tillbaka till pyjamasen igen. Pandemin är såklart inget kul alls, men modet som följde i spåren av isoleringen är.