Om du jobbar med mode och inte har testat live shopping ännu är det ett het tips. Live shopping är något som har exploderat den senaste tiden och det är numer en väldigt bra marknadsföringskanal för att kunna öka försäljningen. Du kan enkelt skapa liveshopping-upplevelser som gör att du når ut till många, det går att maxa konverteringsgraden och skapa ett trovärdigt och träffsäkert innehåll som skapar engagemang.

 

Skräddarsy dina event

När du ska göra ett liveshopping-event är det bra att vara flera personer. Någon måste vara framför kameran, en bakom och helst en person vid en dator. Tittare kan enkelt interagera och under eventets gång klicka på skärmen för att antingen läsa mer om produkten eller lägga den i en varukorg för att sedan köpa den. Det är lätt att skapa skräddarsydda event för specifika saker inom mode. Du kan exempelvis visa upp en ny kollektion av kläder, modetrender eller en specifik produkttyp.

Bygg ditt varumärke med live shopping

En fördel med liveshopping-event är att det effektivt, prisvärt och varumärkesbyggande. Du kan skapa en helt unik shoppingupplevelse för dina kunder. För att du ska lyckas att maximera konverteringsgraden gäller det att få rätt tittare till din sändning. Det är viktigare att du har rätt tittare än många. För att göra eventet attraktivt kan du ha tidsbegränsade erbjudanden. Det är även viktigt att interagera med tittarna eftersom engagemangsgraden och konverteringsgraden följs åt. Det enda du behöver när du ska skapa ett event är en mobiltelefon och en dator. Du kan filma med telefonen och behöver ingen avancerad utrustning. Det är användarvänliga gränssnitt och ett flexibelt system.

Nya digitala beteenden

Om du har följare och kunder som inte redan vet hur liveshopping går till kan du utbilda dem så att de blir bekanta med formatet. Liveshopping är något som har tagit shopping till en ny nivå och det är med stor sannolikhet här för att stanna. Detta format av försäljning har skapat nya digitala beteenden och gett nya möjligheter till marknadsföring. Denna trend med live shopping har förmodligen bara börjat. Om du inte har testat att sälja mode via live shopping är det värt att ge det en chans.